אבחון ביומטרי תעסוקתי

ורד יהב

ורד יהב

מייסדת ובעלים של מרכז רב תחומי יהבים לאבחון וטיפול

אבחון ביומטרי תעסוקתי

אבחון לשינוי קריירה, הכוונה מקצועית ובחירת תחום לימודי

לפני שניגע באבחון ביומטרי התעסוקתי נבין מהו האבחון הביומטרי ואיך הוא יכול לתרום גם בנושא כ"כ מורכב של בחירת קריירה או תחום לימודי.

 

אבחון ביומטרי בשיטת ריבה אלקלעי הינו אבחון מקיף ומהימן, המבוסס על מחקרים גנטיים משנות הששים, בו מיפו מרכזים תפקודיים שונים במוח וקישרו אותם לטביעות אצבע ולדרמטוגליפים בכפות הידיים והרגליים.

 

שיטה זו מאפשרת לנו להבין על סמך טביעות האצבע מהו המטען הגנטי שנולדנו אתו בתחומים של כישורים ויכולות, חושים, זיכרון, תכונות חברתיות, כגון: מנהיגות, אמפתיה, אמביציה, ועוד. האבחון מתקיים בשני מפגשים: 

 

במפגש הראשון נלקחים מדדי האבחון: טביעות יד ורגל, מדידה של הידיים וצילום. 

במפגש השני נמסר המידע לנבדק, לאחר שעבר ניתוח ובדיקה של המאבחן.

 

ייחודה של שיטת האבחון הביומטרי הוא בכך שהיא משלבת גם דברים שקרו לנו במהלך חיינו, החלק הנרכש, מאז שנולדנו ועד היום: ינקות, ילדות, קשר עם ההורים, קשר עם החברה, מנגנוני הגנה שפיתחנו, ועוד.

אבחון ביומטרי תעסוקתי - אבחון להכוונה מקצועית

אז כיצד קשור אבחון ביומטרי להכוון בתחום של לימודים או עבודה ואיך אנחנו יכולים להבין את דרכנו בעולמות הקריירה?

באבחון הביומטרי ובטח באבחון ביומטרי תעסוקתי המוכוון לשינוי קריירה ניתן לראות את תחומי החוזק של הנבדק, להבין את התחומים בהם הוא יכול "לשחות" ומהם התחומים שיקשו עליו.

למשל, ניתן לראות פרופיל של אדם עם רמת אנרגיה גבוהה מאד, שזקוק למעט שעות שינה כדי לתפקד בצורה טובה, עם יכולת לוגית ומתמטית ברמה גבוהה, עם פחות צורך בסביבה או הובלה חברתית. לעתים קרובות אנשים עם פרופיל כזה יתאימו מאד למקצועות בהם נדרשת עבודה ברמת מתח גבוהה עם יכולת אנליטית – פרמדיקים, מהנדסים שעובדים בשטח, טכנאים שצריכים לפתור בעיות באופן מיידי או לעבוד במשמרות בשעות שונות של היממה.

 

שכיר או עצמאי? שאלה קלאסית לאבחון ביומטרי תעסוקתי

דוגמה אחרת יכולה להיות אצל אדם שמאד מסור לערכיו וקשוב מאד לסביבתו הקרובה – משפחה, חברים או ממונים בעבודה. הוא חרוץ, בעל חזון, מתמיד מאד, אך קשה יהיה לו להיות עצמאי וליזום לבד תוכניות, או לנהל לבדו עסק. 

 

אנחנו נעודד אנשים עם מאפיינים כאלה להמשיך לעבוד בארגון כלשהו (לפעמים תהיה המלצה על שינוי בתחום העיסוק או במקום העבודה) ולהתקדם בארגון, לאו דווקא למשרה של מנהל, אלא ליהנות מהפוטנציאל והיכולות כסגן או כבעל אחריות מקצועית גבוהה בתחום העבודה.

 

יחד עם זאת, מיפוי אישיות ביומטרי חשוב על מנת להבין את הקשיים איתם מתמודדים ובמסגרת זאת, להרכיב תכנית טיפול מדויקת המתבססת על התכונות והקשיים הסובייקטיביים.

אבחון ביומטרי תעסוקתי לחיילים משוחררים

אז מה תעשו אחרי הצבא?

לעתים מגיעים לאבחונים חיילים משוחררים, המתקשים להחליט על כיוון הלימודים והעבודה בהמשך. בעקבות האבחון הביומטרי נוכל לראות מהם התחומים החזקים שלהם – דמיון מפותח, ידיים טובות, יכולות אנליטיות, יכולות זיכרון, יכולות מוסיקליות או טכניות גבוהות, כישורי עיבוד שמיעתי וחזותי, ועוד. 

 

בנוסף, נוכל ללמוד מהחלק הנרכש כיצד הוריהם התייחסות למטלות לימודיות בעברם, האם היתה תמיכה או ביקורת, מהן הציפיות שהם מייחסים לסביבתם. זה חשוב בעיקר במצבים בהם אנחנו מזהים נבדקים אשר מתכוונים ללכת ללמוד תחום מסוים כדי לרצות דמות בחייהם, גם אם זה לא התחום שמתאים להם או שהיו בוחרים בו אם היתה מודעות לנושא. 

 

מאפיין נוסף שאנחנו יכולים לזהות בידיים של הנבדק הוא רמת הפרפרציוניזם, השליטה שהוא צריך להפעיל והשחיקה הנובעת מכך. מודעות לנושאים הללו יכולה לממש המלצה לטיפול ולשחרור מ"בלמים" המונעים מימוש פוטנציאל.

למה דווקא אבחון ביומטרי תעסוקתי ולא אבחון אחר?

באבחון ביומטרי תעסוקתי אנחנו מציגים תמונה הוליסטית ומהימנה של מולד ונרכש. אדם שיוצא מהאבחון ייצא עם מידע מקיף על תחומים אלה ועל המלצות לכיוונים שמתאימים לו בחיים, וגם המלצות על כיוונים מהם כדי להימנע… וכמאבחנת, אני שומעת הרבה מאד: איך ידעת? איך אפשר להבין מהידיים את כל המידע שקיבלתי ממך? וגם – הרבה תודות.

האבחונים מתקיימים במרכז יהבים בגדרה וגם בתל אביב.

.